Žiadosť o umiestnenie pamätnej tabule Nikolaj Fedorovič Zolin

28.05.2018 10:42

Dobrý deň Magalovci,

mailom mi prišla nasledovná žiadosť:

Som Ladislav Šubovič, bývam v Trnave a na Lazoch pod Makytou máme chalupu.  Keďže som už na dôchodku, mám viac času sa venovať svojim záujmom, medzi ktoré patrí aj história.  So susedom na Lazoch, pánom Františkom Ježovicom, ktorý tu bol učiteľom, sme sa pri jednom rozhovore dostali aj ku knihe  „Odkážte mojej materi“. Porozprával mi príbeh z druhej svetovej vojny, ktorý prerozprával Milan Varsik v poviedke Magale.  Pôsobivé bolo, že po mnohých rokoch sa sestra ruského partizána Nikolaja Zolina dozvedela, aj vďaka pánovi Ježovicovi, kde a ako zomrel jej brat. Ukázal mi aj pamätnú tabuľu, ktorú dala jeho sestra Mária vyhotoviť, a ktorá mala byť umiestnená na vojnovom cintoríne Bôrik v Žiline. Lenže to bol rok 1989 a vte dy už nebol veľký záujem o túto časť našej histórie. Pán Ježovica sa dozvedel, že tabuľa skončila založená na jednom úrade, tak  si ju bol vypýtať.  Teraz by bol rád, keby mohol splniť sľ
ub daný sestre Zolina, že tabuľa bude umiestnená na čestnom  mieste. Uvažovali sme spolu, že možno toto miesto by boli Magale, keďže tu bol Zolin zastrelený. Možno, niekde z druhej strany pamätníka, ktorý postavili svojpomocne bratia Kučavíkovci.

Bol by som rád, keby ste mi napísali, čo si o tejto veci myslíte, či to umiestnenie je reálne, poprípade navrhli nejaké iné riešenie.

Za seba i pána Ježovicu, ďakujem.
Ladislav  Šubovič

Posielam fotografiu pamätnej tabule, rozmery som zabudol zamerať a momentálne som v Trnave, tak iba odhadujem cca 40x30cm.

Na druhej fotografii je pán František Ježovica- bývalý zástupca základnej školy na Lazoch, s pamätnou tabuľou,
ktorú dala vyhotoviť Mária Fiodorovna Zolinova, sestra Nikolaja Fedoroviča Zolina.
 

Preklad zápisu na tabuli:

 

Nikolaj Fedorovič Zolin
  1916 - 5.12.1944


Na Tvoju pamiatku

Si pochovaný v bratskom hrobe,
zahynul si v cudzom svete,
nezanechal si potomkov.
Buď prekliata táto vojna

 

Sestra Mária, 1989

 

Prosím o Vaše názory, prípadne možnosti umiestnenia tabule.

Ďakujem

 

https://magale.webnode.sk/google78d1a199b934d56e.html

Anketa

Ste za umiestnenie pamätnej tabule Nikolaja Fedoroviča Zolina v osade Magale?

Kontaktujte nás

(c) 2008 Všetky práva vyhradené. Autor: Milan Kučavík

Vytvorte si webové stránky zdarma!Webnode

www.magale.webnode.sk